Araç Yol Tutuşu Artırma, Yol Tutuşunu Neler Etkiler ?
Araç Yol Tutuşu Artırma, Yol Tutuşunu Neler Etkiler ?
YOL TUTUŞU ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Yol tutuşu denildiğinde ilk akla gelen lastiklerdir. Lastikler ne kadar iyi olursa olsun yol tutuşu etkileyen diğer faktör iyi değilse yüksek hızlarda kaza riski artar. Arabaların yol tutuşuna etki eden diğer faktörleri de görelim.
Özellikle son teknoloji ile yeni üretilmiş araçlarda yol tutuşu mükemmele yakındır. Bizim konumuz daha önceki yıllarda üretilmiş; yüksek hızlarda pekiyi yol tutuşu sağlamayan araçlardır. Düm düz yolda bile belirli bir hızı geçtikten sonra araçlar adata kanatlanarak güven vermemektedir. Bu tür araçların özelikle keskin virajlarda savrulma riski fazladır.
Arabanın yolla temasını sadece lastikler sağlamaktadır. Lastiklerin iyi olması yol tutuşu konusunda artı puan getirmektedir. Bunun için iyi bir yol tutuşu sağlayacak lastikler seçilmelidir. Genellikle yumuşak hamurlu lastikler yolun şeklini aldığı için önerilir. Güvenli bir sürüş için bu lastikler kullanılmalıdır. Tabiî ki bu lastiklerin kullanıldığı yolların iyi olması gerekmektedir. Sürekli bozuklarda kullanılan araçlarda bu lastikler iyi verim alınmaz.
Yol tutuş etkileyen bir diğer faktörde; yolun yapısıdır. Yeni yapılan bilhassa otoyol tarzı yollarda yol tutuş daha iyidir. Örneğin otoyol giriş ve çıkışlarındaki virajların çok keskin olmasına rağmen araçlar kararlılığını kaybetmezler. Bunu sebebi yolun matematiksel hesaplarla yapılmış olmasıdır.
Aracın ağırlık merkezi yere ne kadar yakınsa yol tutuşu o kadar iyi olur. Ağırlık merkezi yere yakın olan araçların, altına giren hava azalacağında yol tutuşu artmaktadır. Ağırlık merkezi ne kadar yere yakın olursa araç o kadar az yana yatma eğilimi gösterir. Arabanın aerodinamik yapısı yani önden gelen rüzgâra karşı gösterdiği direnç ve yerden ne kadar yüksek olduğu birebir yol tutuşu ile ilgilidir. Aracın yere yaklaştırılmasında kullanılan en güvenli yöntem spor yay takılmasıdır.
Araçların ön düzen geometrisi yol tutuşla ilgisi var mıdır? Örneğin kamber açısı ön tekerlerin içe doğru kapanıklılığını ifade eder. Ön tekerler hareket esnasında rüzgâr tarafında dışa doğru açılmaya zorlanır. Buda birebir yol tutuşu ile ilgilidir. Öyleyse ön düzen ayarları kamber ve kastel açıları tam değerinde olmalıdır. Araç düz yolda sağa sola çekme yapıyorsa rot ve balans ayarı yapılmalıdır.
Süspansiyonlar özelikle virajlar aracın lastiklerinin yola daha iyi basmasını sağlar. Süspansiyon sistemini üstten birbirine bağlayan kule gergileri kullanılabilir. Aracın virajlardaki kuvvetlere karşı direnç göstermesi şasi burulma direnci ile ilgidir. Burulma direnci tam olarak gösterilememesi durumunda lastiklerin yola çok iyi basmama durumu ortaya çıkar. Burulma direnci yolun yapısı ile de ilgidir. Yazının üst kısımın da otoyollardan bahsetmiştik. Şasinin tek parça gibi hareket etmesi için süspansiyonlar biraz sert olmalıdır.
etiketler: şasi burulma direnci, yol tutuşu, yol tutuşu artırmak, yol tutuşu en iyi lastik, yol tutuşu etkileyen faktörler, yol tutuşu iyileştirmenin yolları, yol tutuşu nedir
Yorumlar
Yorum Gönder